Dyskusje roundtables – zasady
Równoległe dyskusje roundtables to element konferencji angażujący wszystkich uczestników. Sesja ta umożliwia bezpośrednią wymianę opinii i doświadczeń na dany temat interesujący ograniczoną liczbowo grupę uczestników. To również okazja do spotkania i rozmowy z prowadzącym dane roundtable – do ich prowadzenia wybraliśmy osoby o dużej wiedzy i doświadczeniu. Poza rozmowa przy okrągłym stole stwarza możliwość poznania i zbudowania relacji z uczestnikami konkretnych spotkań – osób rzeczywiście zainteresowanych tematem.
Zapraszamy do zapoznania się z instrukcją dotyczącą sesji roundtables w krótkim materiale wideo:
Korzyści, jakie można osiągnąć wprowadzając sesje roundtables:
- Możliwość wprowadzenia większej różnorodności tematycznej = b. szczegółowe tematy
- Bezpośrednie dotarcie wyłącznie do uczestników zainteresowanych konkretnym tematem
- Zaangażowanie uczestników – przestają być biernymi słuchaczami, biorą aktywny udział w sesji
- Swobodny format, sprzyjający interakcji i wymianie doświadczeń oraz budowie relacji
- W przypadku prowadzenia roundtable przez prelegenta, który ma wcześniej prezentację – możliwość realizacji pogłębionej sesji Q&A
- Uczestnicy zyskują poczucie, że coś wspólnie wypracowują (wnioski, rekomendacje z roundtables – jeśli to zapowiemy wcześniej)
Ogólne uwagi
- Wszystkie dyskusje w danej sesji odbywają się jednocześnie w jednej sali.
- Czas trwania jednej rundy to 40 minut; zaplanowano dwie rundy dyskusji, czyli każdy z uczestników może wziąć udział w max. 2 dyskusjach.
- Przy danym stole optymalnie powinno się spotkać 6-12 osób (istotne, że wszyscy powinni siedzieć!)
- Nie używamy nagłośnienia (w ramach danego stolika).
- Jeśli jest ku temu potrzeba i uzasadnienie, to można zrobić małą prezentację. Ale z doświadczenia wiemy, że lepiej jest pokazać wydrukowany materiał, slajd – jako ilustrację. Roundtable nie jest sesją z prezentacją, więc zalecamy wstrzemięźliwość z wszystkim, co wygląda jak prezentacja!
- Prowadzący jest moderatorem dyskusji i liderem tematu, a nie wykładowcą – przede wszystkim chodzi o interakcję z uczestnikami.
- Istotne jest angażowanie uczestników, zachęcanie do wymiany doświadczeń, rozstrzyganie wątpliwości.
- Kluczową rolę odgrywa dyscyplina czasowa (na ekranie głównym będzie wyświetlany zegar). Nie przekraczamy przewidzianego na dyskusję czasu!
- Stoliki będą jednakowo oznakowane (np. stolik nr 1 to temat „Temat numer jeden”). Na ekranie głównym będzie widoczna mapa sali z oznaczeniem, przy którym stoliku jest omawiany dany temat.
- Temat danego stolika dobrze opisać – zamieścić tytuł i listę pytań, będących zaczynem do dyskusji. Proszę też wskazać dylematy i kwestie do poruszenia.
- Wśród zarejestrowanych uczestników prowadzony będzie sondaż określający ich preferencje tematyczne. Dzięki niemu stworzymy listę osób zainteresowanych danym tematem i dowiemy się, czy dany temat warto omawiać w dwóch rundach, czy tylko w jednej, a nawet czy w ogóle go wycofać
To Państwo jesteście liderem/moderatorem jednej z takich dyskusji. Niżej zamieszczamy kilka pomocnych wskazówek które pomogą zorganizować udane spotkanie.
Wskazówki dotyczące prowadzenia dyskusji w formule roundtables dla moderatora
- Każdy stolik to okazja do zbudowania 40 minutowej wspólnoty. Chodzi o to, by uczestnicy danego stolika poczuli się razem komfortowo.
- Na początku przy stoliku siedzi moderator/prowadzący – tak więc istotne, by Państwo byli tam już w czasie przerwy jako pierwsi. Stolik nie powinien pozostać bez gospodarza!
- Przed zajęciem miejsca, proszę się upewnić, że jesteście przy właściwym stoliku. Często dochodzi do pomyłek.
- Na każdym stoliku znajdziecie Państwo kartkę z listą – prośba o dopilnowanie, by uczestnicy wpisali się na nią.
- Warto poinformować do jakich wniosków powinna prowadzić sesja, by dyskusja „nie zbaczała” na inne tematy.
- Oprócz celu dobrze jest mieć plan dyskusji. Trzeba jednak do tego podchodzić elastycznie, godząc cel z rzeczywistymi zainteresowaniami uczestników. Warto mieć własną narrację na wypadek słabego zaangażowania grupy, choć zwykle kwestie do dyskusji wysuwają jej uczestnicy.
- Dobrą praktyką jest prośba na początku spotkania o krótkie przedstawienie się, tak by było jasne, kto z jakiej branży się wywodzi. Dodatkowo moderator może zapytać o zagadnienie, które dana osoba chciałaby poruszyć na roundtable. To pozwoli na bieżąco wyznaczyć zagadnienia priorytetowe dla grupy.
- Warto zapytać uczestników o ich doświadczenia związane z tematem – czy jest coś, czym mogliby się ew. podzielić z uczestnikami.
- Jeśli tylko starczy na to czasu, warto na koniec poprosić każdego z uczestników, by krótko powiedział, co najważniejszego usłyszał/zapamiętał z sesji.
- Czas szybko płynie w trakcie ożywionej dyskusji, na ogół udaje się zrealizować tylko część planu. Jednak ważne jest, by wszystkie stoliki w tym samym czasie kończyły dyskusję. Z góry dziękujemy za zwrócenie na to uwagi. Dlatego 3 minuty przed końcem czasu dla danej rundy poinformujemy Państwa o tym!
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości czy pytań, oczywiście prosimy o kontakt:
Łukasz Suchenek
Evention
[email protected]
Tel.: 695506945